Yale Doorman L3 problem vid installation av Yale Connect

Yale Doorman L3 och Yale Connect

Har du installerat Yale Doorman L3 och stött på problem när du ska installera Yale Connect och koppla ihop låset med WiFi? Välkommen till klubben!

Innehåll

Introduktion

Yale Doorman L3 är ju senaste tillskottet i smarta lås och efterföljaren till den populära Yale Doorman V2N. Dock så kommer det ju alltid lite problem vid introduktioner 🙂

Om du, likt mig, lyckades installera själva låset och även få det att låsa och låsa upp men att du vid installation av Yale Connect (den lilla pucken som följer med i paketet och som gör att ditt lås kopplas ihop med Wifi och tillgänglig även när du är hemifrån) stöter på patrull likt nedan skärmklipp.

Yale Connect Wifi-problem vid installation

Lösning är enkel men finns inte i någon bruksmanual (eller ens supporten kunde hjälpa vid samtal). Såhär gör du.

Steg 1 – Koppla mobilen till Yale Doorman L3

Det som egentligen är problemet är att man först måste koppla mobiltelefonen direkt mot låset via Bluetooth.

Detta gör du genom att först ladda ner Yale Access appen som du hittar för Android och Iphone.

Gå sedan in i appen och tryck på lägg till enhet.

Du behöver nu gå till ditt installerade lås och ta bort kåpan där batterierna sitter. Där under sitter en QR-kod som du behöver scanna i appen.

Du behöver samtidigt gå till utsidan av låset, trycka på Lås upp knappen + din master kod som du angav vid installation + lås upp knappen. Därefter trycker du på knappen noll (0) och lås upp knappen. Detta gör att låset blir synlig för Bluetooth under 5 minuter.

Sätt på Bluetooth även på din mobil om du inte redan gjort det och fortsätt installationsprocessen i appen. När du är klar med detta så kommer du kunna, via bluetooth, styra ditt lås.

Steg 2 – Installera Yale Connect

Om du nu försöker installera din Yale Connect igen så ska allt fungera som det ska. Denna gång så kommer inget felmeddelande att dyka upp när du ska koppla ihop ditt Wifi-nätverk utan i detta steg kommer du få välja vilket lås du vill koppla mot Yale Connect.

Efter detta så är låset uppkopplat mot Wifi och du kan koppla ihop med med t.ex. Google Assistant (Google Home), Amazon Alexa och Apple HomeKit.

OBS VIKTIGT!!! NÄR DU KOPPLAR IHOP LÅSET MED YALE CONNECT VERKAR DET SOM ATT MASTER PASSWORD OCH ALLA ANDRA ANVÄNDARE FÖRSVINNER (ÄVEN REGISTRERADE TAGGAR FÖRSVINNER). DU MÅSTE NU LÄGGA IN ETT NYTT LÖSENORD UNDER ANVÄNDARE I YALE ACCESS-APPEN!!

OM DU INTE GÖR OVAN KOMMER DU INTE KUNNA ÖPPNA LÅSET FÖRUTOM VIA APPEN (JAG LÄRDE MIG DETTA DEN HÅRDA VÄGEN GENOM ATT SJÄLV BLI UTLÅST…)

Koppla Yale Doorman L3 med Verisure larm

En annan sak som ofta missas (pga. att Verisure inte direkt informerar om det vid försäljning) är att för att koppla ihop sin Yale Doorman L3 och sitt larm från Verisure behövs en låsmodul (som kostar typ 700 kr!!) som sätts in där batterierna sitter.

Tycker det är ganska kasst att behöva en modul för att göra något som t.ex. Google Home eller Alexa fixar via Yale Connect…

OBS!!! När du kopplar in modulen och kopplar ihop dörren med larmet så tar Verisure-appen över. Yale Connect och möjligheten att styra från Google assistant, Alexa mm. försvinner.

Men men, låsmoduler för Verisure (det är också olika för olika larmoperatörer) finns att köpa på t.ex. Kjell & Company (sponsrad länk).

Installation av Smart Låsmodul

För att koppla ihop Verisure med Yale Doorman L3 så börjar du med att logga in på ditt konto på Verisure https://mypages.verisure.com/

Därefter går du in i menyn till vänster och väljer Komponenter och Funktioner och sedan Komponenter. Se nedan.

Installera Smart låsmodul hos Verisure
Installera komponent på Mina sidor – Verisure

Gå sedan vidare och tryck på alternativet Installera ny komponent.

Ta nu fram din låsmodul som du köpt och skriv ner/ skriv av serienumret som finns där (8 siffror/bokstäver borde det vara). Glömmer du detta och installerar modulen i låset så måste du göra om allt för att se serienumret igen (detta då serienumret sitter dolt när man väl satt in låsmodulen i låset).

Gå nu till din dörr och skruva loss batteriluckan.

Ta ut ett av batterierna och sätt in låsmodulen. Sätt tillbaka batteriet.

Det som händer nu är att låset återställs och du får slutföra installationen via Mina sidor (fyll i serienumret i rutan som bilden nedan visar och tryck på lägg till).

Lägg till komponent Smart Låsmodul Verisure
Ange serienummer som står på låsmodulen

Följ anvisningarna som följer.

Du behöver också installera Verisures appen (Android eller Iphone) för att kunna hantera och styra låset. Det går alltså inte längre att styra via Yale Access eller någon smart assistent längre.

Verisure har en hjälpsida som du kan läsa mer på.

Lycka till!

Frågor och Svar

(Om du inte redan gjort det, lägg först till en användare i Yale Access appen.) I Yale Access appen så går du in på kugghjulet längst ned, klickar på Lås-inställningar vid lås-ikonen, scrollar ner till enhetsinställningar och där kan du ställa in ljudnivån.

Ja, du kan använda samma modul för både Doorman V2N och Doorman L3.

Kommentarer

  1. Annette

    Hej,
    Har lyckats koppla ihop allt så app fungerar mm … Men hur ändrar man enhetsinsällningar i efterhand? Om man vill ändra ljudvolym språk tex.

  2. Björn Flach

    Hej! Köpte ett lås där jag inte kan hitta mottagardelen som skall sitta i låset . Vad kostar den att köpa separat? Senadar delen fans med i förpackningen! Köpte den i vintras varför jag har väntat med att montera den.

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej!

      Är inte riktigt med på vilken del du menar.
      Syftar du till den delen som gör så att låset kommunicerar med t.ex. Verisures larm så är det något som köps separat.
      För att kommunicera med låset så är det ju en inbyggd funktion som du inte behöver något extra för. Men återkoppla gärna hur det går och lycka till 🙂

  3. Pernilla

    Hej. jag har oxå problem med dooryaleman L3. Jag har installerat låset med appen. Men jag var tvungen å göra en fabriksåterställning, men det fungerade inte. Jag tog kontakt med Dooryaleman och då sa dom att jag skulle ta bort appen och försöka igen. Men eftersom jag inte kan använda blutooth funktionen på låset så kan jag inte söka efter låset i appen Jag har dessutom glömt min masterkod Hur gör jag??Det står att om man anslutit till appen försvinner masterkoden. Men för att kunna ansluta låset till bluetooth måste jag ha masterkoden?

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Pernilla!

      Låter konstigt att du inte kan återställa låset. Det behöver du ju göra för att kunna gå vidare.
      Kan du försöka göra det strömlöst ett tag och sedan prova igen?

  4. Zerny

    Hej,

    Lägger mig i detta forum. Har en nyinstallerad Yale Doorman 3. Efter mycket om och men fick jag bryggan att koppla upp. Nu har istället hela utsidan slutat att fungera. Kan inte slå koder bara låsa. Spelar ingen roll om jag lägger in kod i appen. Vet inte hur många ggr jag nu fabriksåterställt låset. Så trött på denna..

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej!

      Och det är Yale Access du använder och du ser både låset och bryggan när du går in på inställningar (kugghjulet) i appen?
      Och går du in på gästlista (ikonen som ser ut som gubbar längst ned) så ser du en användare du lagt till och den har du lagt in en kod på?

  5. Camilla

    Hej. Vi kan inte koppla appen till vårt lås. När vi aktiverar bluetooth och till sist trycker på låsuppknappen så ska siffrorna 1-6 blinka med det gör det inte det händer ingenting alla knappar lyser. Vi har provat att fabriksåterställa tre gånger men det fungerar fortfarande inte. Börjar bli riktigt frustrerad.

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Camilla!

      Har ni testat och göra precis som steg 1 ovan? Även att ni har rätt app, det finns två olika Yale-appar (iaf till Android).

  6. Allen

    Thanks for putting this together! It’s strange that Yale did not think it important enough to include how to put your lock into bluetooth provisioning mode in their instructions. Fortunately I found your helpful page and I’m all connected.

    The Yale app is pretty bad.

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hi Allen!
      It is to bad by Yale and is causing lots of headache 🙁 I am glad that you managed to connect now!

  7. Lotten

    Hej,

    Jag har fått Yale L3 installerat av låssmed och jag fick en masterkod och en användarkod. Dock försvann alla koder när jag trasslade med Yale Access, Yale Connect, blåtand och wifi. Hur tusan får jag tillbaka masterkoden?? Jag kan ju inte göra någonting med låset utan den.

    1. Inlägg
      Författare
      1. Lotten

        Är det ett känt fel att de trillar bort när man försöker koppla ihop alla delar med app och connect? Nu vågar jag inte fabriksåterställa med risk för att inte kunna låsa om mig i natt… Men tack, fortsätter imorgon.

        1. Inlägg
          Författare
          Claes

          Efter att man kopplat låset till appen så får du göra alla ändringar där. Master koden försvinner då. Dvs du kan inte använda master koden för att göra något med låset längre.
          Vad är det som inte fungerar med låset?

          1. Lotten

            Installationen av låset har liksom inte ”bitit” i appen så jag ser inte mitt lås där. Och eftersom jag inte har en masterkod kan jag inte aktivera blåtandsläget i låset. Lite fast i vinkelvolten:-(

          2. Lotten

            nej, jag har fel. Jag ser visst låset i appen. Men jag kan inte lägga in några koder vad jag kan se?

          3. Inlägg
            Författare
            Claes

            Då går du bara in på ikonen med gubbarna längst ned i Yale access appen och lägger till en användare. Där lägger du in kod och kopplar även tagg.

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Fabriksåterställning borde ju vara det den säger. Men det är klart, vissa tillverkare låter firmware-uppdateringar ligga kvar även efter en reset.
      Låter som att Yale bord komma och ta sig en kik. Återkoppla gärna om du löser problemet.

      En tanke som slog mig var att du skulle testa med en annan mobil (egentligen annan app men det kan vara svårt att ta bort appar och rensa data som den haft sparad).
      Dvs testa men någon annans mobil och ny installation av appen.

  8. Jens Lindberg

    Tyvärr.
    den gjorde så här första gången jag försökte sätta igång bluetooth.

    Jag har fabriksåterställt den, men den gör tyvärr likadant fortfarande.

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hmm, konstigt.
      Och dörren är öppen när du slår in att aktivera bluetooth?
      Och du är 100% säker på master-koden?
      Och du har INTE kopplat låset mot Yale access eller Wifi eller något annat?

  9. Jens Lindberg

    Hej,
    Det går inte att aktivera bluetooth:en på min Yale doorman L3.
    Jag trycker låsupp, masterkod, låsupp, 0, bekräftar med låsupp då låser sig hela apparaten och alla siffror lyser konstant. jag får stänga o öppna dörren igen för att kunna göra ett nytt försök. 1-6 ska ju lysa efter varandra iföljd.
    Allt annat fungerar som det ska!

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Jens!

      Det är inte så att du har låset kopplat mot Yale Access redan?
      Jag försökte också sätta på synligheten på bluetooth och jag får det heller inte att lira nu när jag har det kopplat.
      Om du har det kopplat så kan nog en fabriksåterställning vara på sin plats och att du sedan gör om proceduren.

      Vill du ställa in automatisk öppning när du är i närheten av låset så gör du ju det via Yale Access-appen.

  10. Ola

    Hej Claes,
    Tack för en bra tråd om L3!
    Du skriver att efter att ha kopplat låset till Yale Connect kan man ansluta t ex Apple Homekit. Stämmer det eller saknas det fortfarande stöd för Apple?

    Med vänlig hälsning,
    Ola

    1. Inlägg
      Författare
      1. Ola

        Hej Claes,

        Yale bekräftar på sin FB-sida i januari att stödet gäller Linus men ännu inte L3:
        ” Noterar att Linus men inte L3 har stöd för Apple Homekit. Är Homekit för L3 något vi kan förvänta oss som en uppdatering i framtiden eller inte, med tanke på att flera av de övriga hemautomationssystemen finns i L3?”
        ”Hej Michael Westlund! Detta är något man tittar på och försöker hitta en lösning för, har tyvärr ännu inget svar om när eller om när det kommer! //Linus ”

        Jag får snart hem min L3 och antar att jag får avvakta och se om det kommer stöd längre fram.
        //Ola

        1. Inlägg
          Författare
  11. Pelle

    Jag kom på att problemet var att den hittade inte lösenordet till nätverket jag redan var uppkopplad på via min iphone. Koppla bort dig från ditt nätverk när du sätter upp din connect, så får du upp frågan om lösenordet vid installation och då får du det att fungera. Jag gjorde faktiskt så att jag har ett gästnät på mitt nätverk som jag inte vara uppkopplad mot och valde att connect skulle koppla upp sig mot det nätverket, fick upp frågan om lösenordet och sen funkade det

    //PPelle

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Bra tillägg!

      Jag hade också lite problem med att jag inte fick med mig lösenordet (plus att mitt google nest wifi bara körde på 5 ghz och hade sämre räckvidd….vilket gjorde att anslutningen föll bort ibland.).

  12. Marcus

    Hejsan!
    Tack för en matnyttig instruktion som jag tänkt/försökt följa.
    Tog tyvärr stopp då jag är tvungen att göra en uppdatering av låset. Varje gång jag försöker, 3ggr, så kopplade den ner/avbryter blåtanduppkopplingen innan den är klar.
    Jag får inte installera vidare om jag inte gör uppdateringen.
    Har du något bra förslag hur jag kan komma vidare.

    1. Inlägg
      Författare
  13. Pär

    Hej , Har installerat en L3 och en connect men connecten togs ur strömförsörjningen och när den sattes i igen så trycktes det på knappen. Vad jag vet fabriksåterställs connecte då. Problemet jag har är att connecten inte kopplas upp vare sig till WiFi eller Blåtand utan lyser bara rött , efter att den blinkat grönt en bra stund. I appen finns både connecten och L3:an men när jag försöker att nyinstallera connecten säger den att inget lås finns installerat som stödjer connecten. Jag kan fortfarande styra låset via Blåtand från telefonen. Någon som vet vad jag gör för fel?
    //Pär

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Pär!

      Jag skulle nog börja med att plocka bort connecten från appen och lägga till den igen.
      Om inte det fungerade skulle jag återställa låset och börja om från början. Känns som att systemet, när det väl fastnar i något steg, behöver återställas för att kunna köra igenom sina fastställda steg 🙂

      1. Pär

        Hej Claes. Ligger nog nära tillhands. Har prövat att ta bort connecten från appen men den tjurar och vill vara kvar. Jag provar lite till och om det inte fungerar så provar jag ditt förslag. Många tack för återkopplingen Claes // Pär

        1. Pär

          Hej igen
          Nu fungerade det att få bort connecten från appen och nyinstallationen av densamma fungerade också perfekt, så nu fungerar det igen. Försökte med detta under gårdagen många gånger men nu så. Måste varit SBT fel 🙂
          //Pär

          1. Inlägg
            Författare
  14. Alex

    Hej,

    Idag fick jag svaret från Verisure hur fungerar med modulen eller Yale Connect, och detta efter en dag full av frustration. Nu har jag Yale + verisure modul.
    Min fråga är:

    Hur man uppdatera firmware nästa gången?

    Mvh,’
    Alex

  15. Eva

    Hej! Har installerat YaleL3 och fick allt att fungera med app och allt.
    Men var 10:e minut säger låset ”Välkommen till Yales digitala värld”
    Trevlig att höra en gång, men inte upprepat. Läste på någon sida att det kunde bero på att batterierna behövde bytas så det är gjort, men ingen skillnad. För att få tyst på detta har jag tagit bort ett batteri och kommer om ingen har något tips behöva återställa till fabriksinställningar och använda låset utan app. Som sagt tips på lösning mottages tacksamt.

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Eva!

      Det låter som att det är batterierna. Är du säker på att du bytt alla 4 st?
      Jag hade nog återställt den till fabrikssinställningar och testa att installera på nytt. Låter som en bugg eller loop som låset fastnat i.

  16. Pelle

    Hej!
    Hade också sjukt mycket strul och råkade ut för samma som flertalet tidigare.
    Det jag till sist hade problem med var att lägga till WiFi-bryggan som en enhet från appen i min Samsung A52. När den skulle koppla ihop WiFi-nätverket klagade den på att jag hade ”Smart Network Switch” aktivt på mobilen men jag kunde inte hitta var man deaktiverade denna funktion. Det finns en app som heter så som man brukar använda för att föra över data från gammal till ny telefon – jag provade att ta bort appen helt men det hjälpte inte.

    Till slut hittade jag under Anslutningar/WiFi och klickade på de 3 knapparna längst upp till höger och valde ”avancerat” – där klickade jag bort ”Byt till mobildata” (när WiFi är för långsamt – antar att man i princip måste ”låsa” på WiFi under denna installation).

    Sedan fortsatte installationen av WiFi i Yale-appen utan problem – därefter kunde man återaktivera ”Byt till mobildata”…

    Lite kryptiskt att det var just detta som var ”Smart Switch”…

    1. Inlägg
      Författare
  17. Oscar

    Hej! Jag har Verisure sedan innan, är det någon som vet om jag behöver köpa v-modul och microenhet eller bara v-modul för att koppla upp låset till Verisure?

  18. Erik

    Hej,
    Jag får följande svar från Verisure och ASSA angående kompatibiliteten mellan L3 och Verisure.
    Det finns med andra något/några kända problem, men att de pekar på varandra 🙂

    Enligt Verisure:
    ”Yale L3 kommer fungera på samma sätt som v2 och v2n med låsmodul. Det finns just nu en bug hos ASSA som gör att vissa integrationer inte går att genomföra. På grund av buggen kan själva integrationen mellan Yale Doorman L3 och larmet/microenheten i vissa fall inte genomföras. Det uppskattas lösas inom några veckor.”

    Enligt ASSA/Yale i Norge:
    ”Vist du skal koble L3 til verisure så trenger du verisure modul og verisure hub. Men når det er sagt så har vi ikke fått bekreftet fra verisure at systemet dems blir kompatibel med l3 enda, selv om vi vet at noen har fått dette til og fungere”

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Tror det är lite som de säger att det ligger lite utveckling bakom för att få systemen att lira ordentligt.

      Jag tycker att varken Verisure eller Yaleman levererar någon superprodukt och installationen är bristfällig på många sätt och buggar ur ibland av oklara anledningar.
      Jag hoppas att de kan komma med uppdateringar som löser detta men skulle inte satsa pengar på att de gör det inom tre veckor…

      Vill du att allt ska fungera smärtfritt så skulle jag inte ens rekommendera digitalt lås för tillfället då de fortfarande känns som i sin linda. Är du okej med lite småstrul och tycker det är en kul grej så tycker jag att det bara är att köra på!

  19. Erik

    Hej
    Funderar på att köpa L3, men skulle vilja få det verifierat att L3 fungerar med Verisure (med hjälp av låsmodulen).

    Verisure säljer inte L3 och kontaktar man Yale så kan de inte bekräfta att det fungerar….man blir därför lite tveksam …

    Någon som kan bekräfta att det fungerar, fungerar smärtfritt, alla funktioner stöds osv?

    Tack på förhand!

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Erik!
      Absolut, det fungerar (har själv testat). Dock så är det ju som jag skriver i inlägget att man tappar kontrollen via google assistant och Yale Access när man kopplar ihop med Verisure. Dvs. Verisures app tar över kontrollen.
      Men om man är okej med detta och inte använder t.ex. Google Assistant så är det ju helt klart en bra lösning. Jag hade också velat att larmet larmade av och på när man låser upp och stänger (men denna funktion fungerar inte om man inte kör allt via Verisures app (detta är lite sanning med modifikation då det finns sätt att få till även detta men då måste man vara lite mer om och kring sig)).

      Angående om alla funktioner fungerar vet jag ej men är 99% säker på att den fungerar likt äldre versioner av Yale Doorman. Funktionen med ”öppna via blåtand” försvinner när man kopplar ihop låset med Versiure.

      1. Erik

        Tack för återkopplingen Claes!

        Vilka bra/viltiga funktioner är det man blir av med när det inte fungerar med Yale Access?

        Jag antar att låsa upp/låsa på distans hade varit bra att ha, en funktion som man inte kommer kunna använda om jag förstår saken rätt.

        Några mer nyttiga funktioner?

        Mvh
        /Erik

  20. David

    Hur kopplar man endast in verisure direkt till ett befintligt larm?
    Behövs wifimodulen alls?

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej!

      Ber om ursäkt för sent svar.
      Har dålig koll på din fråga men testa att slå Versiures support en signal. De är snabba på att återkoppla.

  21. Niclas

    Hej, jag lyckas inte få låset att funka i Google Home. Jag får upp låset och kan se status i Google Home, men när jag försöker låsa upp så efterfrågas en PIN (ej samma som jag har kod för att låsa upp på själva låset). Var/hur ställer jag in detta?

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Niclas!

      Det du måste göra är:
      1. Gå in i Google Home-appen.
      2. Tryck på inställningar
      3. Välj ”Fungerar med Google” nästan längst ned
      4. Tryck på Yale Access under Länkade tjänster
      5. Ta bort länken från kontot (jag behövde göra detta två gånger för att Yale Access skulle försvinna från listan Länkade tjänster).
      6. Sök fram och lägg till Yale Access igen. Då kommer du få logga in på ditt Yale Access-konto och ge tillåtelse till Google att komma åt Yale Access.
      7. Följ instruktionerna och i ett av stegen (längst ned) så får du ange en 4-6-siffrig kod som gäller när du öppnar via google assistant.

      Lycka till!

  22. Filip

    Hej,
    Du får väldigt gärna förklara hur själva ihopkopplingen av låset, modulen och Verisure går till. Hade verisure tekniker här som satte in larm och skulle då även sätta modul i doorman L3, men lyckades inte få det att fungera. Något tips?
    // Filip

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Filip!

      Jag har uppdaterat texten med en kort beskrivning om hur installationen går till.
      När jag gjorde det så fungerade det hyfsat bra men säg gärna till om det är något steg som är otydligt eller om det fortfarande inte fungerar så ska jag se om jag kan förtydliga ännu mer.

      Jag vet att jag behövde göra om det några gånger men det var mest mitt fel då jag glömt skriva av serienumret från låsmodulen.

      Låset ska ju kunna kommunicera med verisures huvudenhet så det kan ju vara något kommunikationsproblem. Röj undan så det blir en klar och bra väg mellan låset och huvudenheten (typ stå inte i vägen medans du trixar med låset 🙂

  23. Lasse Nielsen

    Har precis kopplat ihop mitt lås med verisure men då slutar blåtand fungera.
    Vet ni om det skall fungera med både och ?
    Bytte lås från v2n just för att jag skulle vilja ha automatisk låsöppning och larmavstängning med blåtand.
    MVH Lasse

    1. Inlägg
      Författare
      Claes

      Hej Lasse!

      Tyvärr så fungerar inte detta enligt Verisures support. När man har kopplat ihop larmet med dörren så fungerar det inte att ha blåtand för upplåsning och avlarmning.
      Dock så verkade det inte helt omöjligt att det kanske skulle kunna komma en uppdatering som kan fixa detta, dock inget som supporten visste mer om.

      1. Markus Nilsson

        Hej!

        Jag har kopplat ihop låset med bluetooth så jag kan styra det via telefonen.

        Men som du skrev så försvinner masterkoden mm.

        Hur gör man för att kunna lägga till en ny masterkod om man vill kunna styra låset manuellt?

        Min tanke är att ifall mobilen strular att man har masterkoden som en backup.

        1. Inlägg
          Författare
          Claes

          Hej Markus!

          Det du kan göra är ju att lägga in en kod under användaren i Yale Access-appen. Tror inte att det blir en master-kod men att den iaf. fungerar om din mobil skulle sluta fungera.
          Testa att lägg in koden och använd den för att låsa (dvs. inaktivera bluetooth på mobilen först).

          1. Ia Jans

            Hej! Som du skrev försvann masterkod efter jag installerat connect, måste jag fabriksåterställa för att få fram en ny? Om jag gör det måste jag göra om alla installationer med appen och connect? Jag kommer inte in i menyn utan en mastekod, och jag vill sänka volymen.

            Tacksam för hjälp!

          2. Inlägg
            Författare
            Claes

            Hej!

            Du borde (eller rättare sagt ska) lägga till en användare i Yale Access appen.
            I Yale Access appen så går du in på kugghjulet längst ned, klickar på Lås inställningar vid lås ikonen, scrollar ner till enhetsinställningar och där kan du ställa in ljudnivån 🙂

    1. Inlägg
      Författare
      1. Stefan Härdelin

        Tack för bra beskrivning jag har installerat l3 och connect men nu när ja går in i appen så står det bara okänd under ringen som ska va röd el grön.Och om jag går in o testar signalstyrka på connect så står det okänd jag har hängt pucken på väggen bredvid dörren för att testa men ingen framgång.

        1. Inlägg
          Författare
          Claes

          Hej Stefan!

          Hur långt är det till wifi? Dvs om du står med mobilen vid connecten, hur bra anslutning har du på mobilen?
          Plus, har ditt wifi 2,4 GHz eller bara 5 GHz? Vad jag vet fungerar bara 2,4. Jag hade problem med Googles nest wifi då de primärt försöker koppla upp saker via 5GHz bandet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *