Låg avvisningsfrekvens / Bounce Rate i Google Analytics

Låg avvisningsfrekvens på Google Analytics

Har du en hemsidan som du spårar med Google Analytics?

Har du likt bilden längst upp i detta inlägg en riktigt låg avvisningsfrekvens (Bounce Rate)?

Då har du med största sannolikhet dubbla spårningskoder från Google Analytics!

Problemet

Det som du råkat ut för är att spårningskoden som man får från Google Analytics installerats två eller fler gånger på din hemsida.

Detta gör att alla som besöker din hemsida triggar två besök.

Eftersom avvisningsfrekvens är när någon besöker sidan de landat på och inte gör något mer så blir det således fel. Istället anser Google Analytics att besökaren besökt två sidor (egentligen triggat två sessioner).

I Analytics kommer detta visa sig genom att du har dubbelt så många sessioner som du egentligen haft. Antal besökare är dock antagligen korrekt då Analytics tar unika besökare, oavsett hur många sessioner de haft. Men mycket data blir felaktig då sessionerna blir dubbelt upp och du kommer inte kunna jämföra datan på ett korrekt sätt.

Ett problem som jag ofta ser är att om man kör en WordPress-sida att man har olika ställen där man fyller i sin spårningskod.

Det kan t.ex. vara att Temat har ett ställe där man kan fylla i Google Analytics spårningskod och sedan har man kanske ett Tillägg (plugin) som hanterar Facebook pixel och dyl. som man även där har angivit spårningskoden.

Lösningen

För att se om det verkligen är dubbla spårningskoder så kan man gå lite olika vägar.

Metod 1

Det första och snabbaste sättet är att helt enkelt surfa ut på din hemsida. Högerklicka och visa källa (på Chrome). Då får du upp HTML-koden för hemsidan och kan söka efter t.ex. sökordet Analytics för att se om det finns flera sektioner med kod. Du behöver dock kunna en del om programmering för att förstå ordentligt. Spårningskoden kan också ligga ”dold” bakom länkar och dyl. så är du osäker, använd metod 2.

Metod 2

Det andra sättet är att installera ett tillägg i Google Chrome som heter Google Tag Assistant. Du hittar det i Chrome web store. När du installerat det så får du upp en liten ikon längst upp till höger i Chrome (till höger om adressfältet).

tag assistant offline

Om du trycker på ikonen ovan så får du upp ett fönster där du klickar på Enable för att köra igång systemet.

Tag assistant starta

Surfa sedan ut till din hemsida och låt den ladda klart. Ikonen kommer då med stor sannolikhet att ändras till en annan färg (gul, grön eller röd). Klicka på ikonen igen så kan du se vilka spårningskoder det finns installerat. Tag assistant kommer också ge dig information om huruvida det är två (och samma) spårningskod som är installerad.

Google Tag Assistant dubbla spårningskoder

Om du har dubbla spårningskoder så behöver du nu gå till baka till ditt system och försöka hitta vart den dubbla koden kan vara installerad någonstans. Mitt tips är att om du kör WordPress, försöka leta både i Temats inställningar men också se om det finns speciella tillägg som är installerade som är till för att just implementera spårningskoder.

Lycka till!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *