Att koppla ihop sin hemsida med Google Analytics eller annat analysverktyg är helt avgörande för att kunna förbättra och optimera sin sida att bli bättre på att göra det den ska.
När t.ex. en e-handel kopplas på rätt sätt mot Google Analytics så kan man få fram information om vart de som handlat kommer ifrån, hur lång tid de spenderat på hemsidan, vad de tittat på, vilka produkter som är mest populära, transaktioner och summor osv. Det vill säga väldigt viktig information som kan ge insikt till hur kundflödet ska byggas på bästa sätt.
Nedan går jag igenom hur du enklast och bäst kopplar ihop Google Analytics med WordPress och WooCommerce.
Installera tillägg i WordPress
Det enklaste och bästa sättet att koppla ihop Google Analytics med en WordPress-sida med WooCommerce anser jag vara att använda färdiga tillägg. Det går att skriva in egen kod men risken är att du missar något eller att du inte är helt införstådd i vad du gör.
När detta skrivs så finns två smidiga, och gratis, tillägg som tillsammans gör jobbet väldigt bra. Det ena tillägget kommer från ExactMetrics och heter Google Analytics Dashboard för WP (GADWP). Det andra tillägget kommer från en firma som heter Tatvic och heter Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce.
Google Analytics Dashboard för WP (GADWP)
Google Analytics Dashboard för WP (GADWP) ger dig möjlighet att på ett enkelt sätt koppla ihop Google Analytics med WordPress. Tillägget ger möjlighet att även spåra händelser så att du kan se t.ex. när någon klickar på externa länkar (länkar bort från din sida), nedladdningar, formulärer, hur mycket man skrollat på en sida osv.
För att installera tillägget går du in i menyalternativet Tillägg i WordPress och väljer Lägg till nytt. Använd sedan sökrutan och sök på ”Google analytics”. Du hittar där tillägget Google Analytics Dashboard for WP by ExactMetrics (formerly GADWP). Installera och aktivera.
Gå sedan in på tillägget i WordPress-menyn till vänster under det nya menyalternativet Google Analytics.
Det första du då behöver göra är att auktorisera och koppla tillägget mot ditt Google Analytics-konto. Du behöver nu vara inloggad i webbläsaren på det Google-konto där ditt Google Analytics-konto för sidan finns.
Tillägget kommer begära tillgång till ditt Google-konto. Godkänn. Efter detta får du upp en kod som du kopierar. Gå sedan tillbaka till Tillägget i WordPress och klistra in koden och spara. Du kan nu också behöva välja vy, dock brukar tillägget känna av vilken vy den ska välja och föreslå denna.
Google Analytics Dashboard för WP (GADWP) behöver nu ställas in för att fungera optimalt. Gå in under Menyalternativet Google Analytics och undervalet Spårningskod.
Här kommer ett antal flikar upp och du kan behöva göra individuella val beroende på vad du vill uppnå. Men grundläggande behöver du under Händelsespårning och Integration ställa in som det ser ut nedan för att få WooCommerce och Förbättrad E-handel att fungera. Glöm inte att spara.
Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce
Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce är ett tillägg som gör att Google Analytics får betydligt bättre information kring WooCommerce och E-handeln (Förbättrad E-handel). Installationen är enkelt och inställningarna få.
Börja med att installera tillägget via WordPress-menyn Tillägg och sedan Lägg till nytt. Där söker du på frasen ”Tatvic” i sökfältet. Installera tillägget som heter just Enhanced Ecommerce Google Analytics Plugin for WooCommerce och aktivera det.
Gå sedan in på inställningar för tillägget under WordPress-menyn -> Tatvic EE Plugin.
Fyll i ditt Google Analytics Konto-nummer och glöm inte kryssa ur alternativet ”Add Global Site Tracking Code ’gtag.js'” då detta sköts av Google Analytics Dashboard för WP.
Du har nu gjort klart alla grundinställningar i WordPress och nu behöver du även göra vissa förändringar i Google Analytics.
Inställningar i Google Analytics
Börja med att logga in på ditt Google Analytics-konto. Gå sedan in på menyalternativet Administratör längst ned till vänster.
Gå sedan in under Vy-kolumnen längst till höger och klicka på Inställningar för E-handel.
Fyll sedan i såsom skärmklippet nedan visar. Dvs först aktiverar du E-handel. Sedan aktiverar du Förbättrad e-handel och lägger in vilka steg dina kunder gör i köp-processen.
Om allt är korrekt ifyllt så ska du inom kort börja se data i Google Analytics för din E-handel och för allt annat för den delen 🙂 Lycka till!