Öka Kvalitetsresultatet (Quality Score) på Google Ads

Pil upp kvalitetsresultat

Kvalitetsresultat är ett poängsystem som Google använder för Google Ads. Enkelt förklarat så får man en poäng mellan 1 och 10 för hur relevant Google anser att ens annonsering är. Ett högt kvalitetsresultat leder både till högre placeringar i den auktion som ens annons är med i men också att kostnaden går ner.

Kvalitetsresultat ges för sökord så för att se vilket poäng man har så går man in på Google Ads, under sökord. Som standard visas inte kvalitetsresultat så du måste gå in och lägga till dessa kolumner. Du går in under Kolumner -> Ändra kolumner -> Kvalitetsresultat. Där väljer du Kvalitetsresultat. Jag brukar klicka i alla rutor men det som minst behövs för att kunna optimera dina sökord är Ber. CTR, Målsideuppl. och Annonsens relevans.

 

 

För att visa kvalitetsresultat behöver man gå in under Kolumner

 

Sedan välja Kvalitetsresultat, Ber. CTR, Målsideuppl. och Annonsens relevans.

 

För att öka sitt kvalitetsresultat så handlar det i grunden om att sökordet ska matcha annonsen som ska matcha målsidan man valt. Enkelt som tusen 🙂

Dock så kan det ibland vara svårt att veta vart det felar så då tar man hjälp av kvalitetsresultatet. Eller rättare sagt delarna av kvalitetsresultatet – Beräknad CTR, Målsideupplevelse och Annonsens relevans. Jag går igenom nedan;

Beräknad CTR

Beräknad CTR (Click Thru Rate – Klickfrekvens) visar hur stor klickfrekvens ditt sökord skulle få. För att påverka denna så är det primärt din annons som behöver vara väl formaterad. Bra skriven och innehålla sökordet i fråga. Är det ett sökord som har stor konkurrens från andra annonsörer eller om det är ett mer generellt ord så kan det ibland vara mer eller mindre omöjligt att få upp denna. Något som alltid är bra att göra är att skapa annonsgrupper specifikt för enskilda sökord. Då får du kontroll över att annonserna, målsidan och sökordet matchar.

En annan sak du ska ha i åtanke är att Beräknad CTR beräknas utefter de som gjort en exakt sökning (dvs. din sökfras exakt som du angivit den i Google Ads) och inte för varianter av sökordet som triggar annonsen. Så om du angivit ditt sökord exakt så kan Beräknad CTR vara korrekt medans om du angivit sökordet brett så kan det bli ganska missvisande. Det Google vill är att du ska skriva bra annonser så skriv flera och pausa sådana som har låg klickfrekvens.

Målsideupplevelse

Detta värde är ganska självförklarande men det är viktigt att förstå att målsidan är av stor vikt. Precis som vid SEO så är det bra om målsidan är specifik mot ett sökord (samma som annonsgruppens sökord). Målsidan ska vara väl formaterad och innehålla en hel del text. Dock kan du dela upp det i stycken, avsnitt och dölja under en läs mer-knapp om det i t.ex. mobilen hindrar besökaren från att se själva huvudbudskapet.

Det finns massor av artiklar om hur du ska optimera en målsida så gör en sökning på google efter on-page seo.

Annonsens relevans

Som jag skrev om ovan under Beräknad CTR så är det bra att strukturera din kampanj genom att skapa annonsgrupper som riktar sig mot specifika sökord. Detta är bra även för annonsens relevans.

Skapar du en annonsgrupp där du t.ex. har sökord såsom löparskor, finskor, stövlar och sedan har annonser som generellt pratar om skor så kommer annonsens relevans inte vara stor. Detta gäller även om du skapat olika annonser som riktar in sig mot de olika sökorden specifikt, du måste separera dem i olika annonsgrupper för att få respektive annons att triggas av respektive sökord (annars kommer google välja den mest populära annonsen i annonsgruppen).

Annonsen ska i första rubriken innehålla sökordet. Även i första beskrivningen så ska sökordet förekomma. Väg 1 och 2 kan också fyllas med sökordet/sökorden om det får plats.

Ytterligare optimering

Förutom ovan så är annonstillägg något som du ska arbeta med och försöka få till så mycket det går. Detta då klickfrekvensen tenderar att öka.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *