Om du likt jag ibland behöver hjälpa kunder med deras datorer på distans så vet du att man ofta använder Teamviewer (eller ibland Windows inbyggda fjärrskrivbord).
Det är supersmidigt och fungerar nästan alltid problemfritt. Dock så kostar Teamviewer ganska mycket pengar och det blir inte riktigt värt det om man bara behöver använda det väldigt sällan.
Då finns alternativet från Google med deras Chrome Remote Desktop. Det ger dig möjlighet att både ge åtkomst till din dator (och även enbart dela skärm) men också ge hjälp (fjärrsupport).
Komma igång med Chrome Remote Desktop
För att komma igång med Chrome Remote Desktop så börjar du med att surfa ut till https://remotedesktop.google.com/support/.
Om du är inloggad på ditt Google-konto så kommer du till nedan sida. Om inte, så behöver du logga in i ditt Google-konto.
Nu får du ett antal alternativ och för att kunna ge andra åtkomst till datorn så behöver man klicka på nedladdningsknappen som visas nedan.
Ett fönster till Chrome web store öppnas nu där du klickar ”Lägg till” för att installera tillägget.
Chrome Remote Desktop läggs nu till och en ruta som bekräftar detta dyker upp längst upp till höger.
Nu behöver du även låta Chrome slutföra installationen på din dator genom att klicka på Godkänn och Installera enligt nedan. Du kommer få upp en varningsruta där du godkänner att chromeremotedesktophost.msi installeras.
Tryck på Ja och installationen är klar!
Ge åtkomst till andra
Nu är systemet igång så att du (eller din kund) kan dela sin dator. Tryck nu helt enkelt på ”Skapa kod” för att skapa en kod för delning till den som ska ansluta till datorn.
Skicka eller dela koden till den som ska ansluta till din dator. Denne lägger sedan in koden i ruta nr på som visas nedan.
Klicka på anslut så får nu denne person åtkomst till din dator. Dennes skärm visas nu i den aktuella fliken i Chrome och således blir det inte som i Teamviewer att skärmen tas över eller ligger som ett eget program. Du kan dock enkelt förstora upp för att få helskärm.